IC.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie bij jouw inschrijving voor een cursus.
Heb je een vlotte babbel en krijg je een kick van targets halen? Dan is het vak verkoper waarschijnlijk écht iets voor jou. Om echt goed te worden in je werk, valt er een hele hoop te leren. Zowel in de theorie als in de praktijk. Door een cursus te volgen, doe je alle nodige kennis op en haal je het beste uit jezelf. Handig voor beginners, maar ook zeker voor ervaren verkopers. Je leert klanten nog beter inschatten en krijgt nieuwe invalshoeken voor je werk.
Zoek je een overzichtelijke manier om jouw sales door het dak te laten gaan? Dit boek van de Sales Machine leer je in zeven stappen om jouw sales targets te overtreffen. Het boek baseert zich op een specifieke salesformule waarmee de schrijvers van het boek neven miljoen euro per jaar omzetten. Deze kennis is nu in het boek gebonden tot compleet sales stappenplan voor allerlei bedrijven.
Je leert allereerst hoe je aan tafel komt bij onbekende klanten, zonder koude acquisitie te doen. Daarnaast leer je de zeven gouden vragen voor elk salesgesprek kennen. Je krijgt manieren aangereikt om 35% meer sales te bereiken zonder je marketingbudget te verhogen. En dat is nog maar het begin! Let op: omdat het een boek is, moet je zelfstandig leren en krijg je geen begeleiding van een docent of trainer.
Bekijk de gratis proeflesMet deze opleiding behaal je een erkend diploma in de sales. Het diploma heet NIMA Basiskennis Sales. NIMA is het Nederlandse Instituut voor Marketing en biedt erkende opleidingen aan. Een diploma van NIMA staat dan ook goed op je cv. Je volgt deze opleiding bij het NTI. Dat betekent dat je thuis studeert, maar wel persoonlijke begeleiding krijgt van je docent en je mentor. Verder mag je jouw studietijd gratis verlengen, mocht je het niet op tijd halen.
In zes maanden tijd doe je een brede basiskennis op over het vak sales. Van de verschillende fases van het inkoopproces tot het opstellen van verkoopplannen. Daarnaast doe je kennis op over de verkoopcyclus, klantenmanagement, accountmanagement en marketing. Verder leer je de financiële onderdelen van het vak beheersen. Denk hierbij aan het maken van commerciële calculaties. Kortom: alles wat je als startende verkoper moet weten.
Bekijk de gratis proeflesIn één dag je salescertificaat halen? Dat kan met deze professionele, klassikale groepscursus Sales van het Centrum voor Avondonderwijs. In acht uur tijd leer je precies wat er nodig is om de beste verkoper van het kantoor te worden. Van relaties opbouwen tot omgaan met bezwaren en van praktische technieken tot het overeenkomen van de beste prijs. Na de cursus ontvang je een waardevol salescertificaat.
Tijdens deze cursus leer je om jouw verkooptechnieken te verfijnen en daarmee de beste deals binnen te halen. Dat doe je niet door massa is kassa, nee, jij leert hoe je elke klant een persoonlijke oplossing biedt. Daarnaast leer je om je resultaten te meten en inzichtelijk te maken. Daarmee kun je jouw werkgever overtuigen van je successen op de werkvloer. Zo blijf je niet onopgemerkt en kan je wellicht promotie krijgen.
Bekijk de gratis proeflesWil je jezelf in korte tijd opleiden tot sales- en accountmanager, op hbo-niveau? Met deze cursus verzilver je jouw commercieel talent met een diploma en een hele hoop nieuwe kennis. Tijdens de cursus kom je erachter dat een vlotte babbel en mooie producten niet genoeg is. Je leert om te gaan met complexe besluitvormingsprocessen en strategische keuzes van bedrijven, waarin je hen kan begeleiden tot een aankoop. Deze cursus is ideaal voor managers die hun kennis willen opfrissen of als opstap voor de volledige hbo-opleiding accountmanagement.
Alle onderwerpen van accountmanagement komen voorbij. Denk hierbij aan sales, inkoopgedrag en de rol van inkopers, klantbeheer en klantclassificatie en de salesfunnel. Ook komen alle managementaspecten bij de implementatie- en communicatie van Sales- en accountmanagement aan bod. Samengevat ontwikkel je vaardigheden die nodig zijn om klanten te werven en te behouden. Je leert anticiperen en proactief denken. Daarmee heb je een streepje voor!
Bekijk de gratis proeflesDeze cursus is een aanrader als je jouw kennis en vaardigheden op het gebied van sales verder wilt ontwikkelen. Hoewel de cursus op hbo-niveau is, is de lesstof praktisch en makkelijk toe te passen in de praktijk. Het is een thuiscursus, maar je staat er niet alleen voor. Je krijgt namelijk begeleiding van professionals die veel saleservaring hebben opgedaan. Na het succesvol afronden van de cursus, ontvang je het LOI-diploma Sales A.
Het cursusprogramma bestaat uit de onderdelen marketing, sales, organisatie, verkoop en communicatie & gesprekstechnieken. Er komen vele onderwerpen aan bod, van motivatietheorieën tot concurrentiestrategieën en het berekenen van diverse prijzen. Dat klinkt theoretisch, maar er is ook meer dan voldoende aandacht voor praktische vaardigheden. Zo gaat de cursus uitgebreid in op vraag- en luistertechnieken, een belangrijke vaardigheid binnen de sales.
Het hbo-programma Sales is een efficiënte manier om je verkoopvaardigheden en salestechnieken snel op niveau te brengen. Je krijgt onderwijs op niveau, want dit programma is onderdeel van de hbo-bachelor Commerciële Economie. Het diploma dat je krijgt, is dan ook een waardevolle toevoeging op je cv. Bovendien geeft het je vrijstelling bij enkele vakken van de bachelor. Bij dit hbo-programma mag je kiezen tussen een thuis of klassikaal leren.
Tijdens dit hbo-programma doe je veel kennis op over de verschillende onderdelen van verkopen. Een onderdeel is de verkoopomgeving, van de structuur van de organisatie tot en met het opstellen van marketingplannen- en strategieën. Een ander onderdeel is het product-, prijs- en distributiebeleid. Verder krijg je nog les over promotie, verkoopplanning, koopgedrag en verkooptechnieken. Met deze kennis word jij een specialist in verkopen.
In een cursus sales leer je om producten of diensten te verkopen. Om dat te bereiken, leer je bekende salestheorieën die je toe kunt passen in gesprekken. Daarnaast ga je actief aan de slag met je eigen gesprekstechnieken. In sommige cursussen krijg je zelfs les over relatiebeheer, berekeningen, ontwikkelingen in de markt en nog veel meer.
Als je aan sales denkt, zie je misschien iemand voor je met een strakke pitch. Kunnen pitchen en overtuigen is inderdaad een belangrijke vaardigheid van sales. Maar de allerbelangrijkste vaardigheid is actief luisteren. Je moet de klant oprechte aandacht geven, luisteren naar waar hij of zij tegenaan loopt en meedenken over oplossingen. Dan kom je eerder tot een verkoop dan als je een paar minuten staat te ratelen over een product of dienst.
Door vragen te stellen, ontdek je waar de behoefte van de klant ligt. Vervolgens kun je de antwoorden gebruiken om aan te geven hoe het product of dienst in die behoefte voorziet. Als je meerdere producten of diensten verkoopt, dan helpen de vragen je om de klant te adviseren over de aankoop. Met vragen stellen voorkom je bovendien dat je aannames doet. En dat is heel belangrijk, want verkeerde aannames (zowel bij de verkoper als koper) kunnen funest zijn in het salesproces.
Natuurlijk komt er een moment in het gesprek dat de klant iets van jou verwacht. Dat kan zijn in de vorm van een presentatie, een verkoopadvies of in het beantwoorden van klantvragen. Het kennen van de informatie is niet voldoende: je moet het overtuigend kunnen brengen. Daarom leer je tijdens een salescursus hoe je argumenten formuleert en overtuigend vertelt (mondeling of schriftelijk).
Een frustrerend moment voor elke verkoper: je hebt net een half uur met iemand gesproken, die persoon lijkt enthousiast en dan volgt de grote ‘ja, maar…’.
En zo kan de lijst met ‘ja, maar’ nog wel even doorgaan. In de sales noemen we dit ‘de weerstand’ van de klant. De meeste klanten hebben wel een of meerdere twijfelpunten voordat ze overgaan op een verkoop. Als verkoper is het jouw taak om te vragen waar de twijfel vandaan komt en te kijken hoe je de twijfel weg kan nemen.
Een gesprek kan nog zo leuk zijn, het is pas succesvol als de sales rond is! Dus als de handtekening is gezet, het product is betaald, de offerte akkoord is enzovoorts. Tijdens deze cursus leer je hoe je subtiel aanstuurt op het moment en ervoor zorgt dat de deal daadwerkelijk gesloten wordt.
Er zijn verschillende manieren van verkopen. Van deur-aan-deurverkoop, waarbij je iemand vaak maar één keer ziet, tot het aangaan van jarenlange relaties. Grote organisaties hebben vaak een partner waarmee ze samenwerken. Bijvoorbeeld een IT-bedrijf dat alles rondom hun website en webshop regelt. Als accountmanager, krijg je een lijst met vaste klanten waarmee je het contact onderhoudt. Je gaat na of ze nog tevreden zijn, of de producten of diensten bevallen en wat ze eventueel nog meer nodig hebben in de toekomst. Hoe je de relaties beheert en onderhoudt? Dat leer je tijdens een cursus.
Een verkoopprijs is nooit zomaar uit de lucht komen vallen. Hij is opgebouwd uit een inkoopprijs, marges, marketingkosten en nog veel meer. Korting geven op producten, kan dus maar tot op zekere hoogte. Tijdens een cursus of opleiding sales leer je hoe je prijzen bepaalt, met kortingen omgaat en andere commerciële berekeningen maakt.
Verkopen bestaat al bijna net zo lang als de mensheid zelf. Alleen verandert het vakgebied natuurlijk wel. De komst van het internet heeft daar veel aan bijgedragen. Mensen zijn niet meer afhankelijk van een bepaalde winkel of een vaste verkoopadviseur, maar shoppen wereldwijd online. Als verkoper moet je weten hoe je hierop in moet spelen, zodat ze uiteindelijk bij jou kopen in plaats van online. Je kunt ervoor kiezen om mee te gaan in de trend en online verkoper te worden, al dan niet met een eigen webshop.
Elk bedrijf heeft een verkoopplan met de beoogde omzet. Tijdens een cursus of opleiding, leer je wat een verkoopplan is, uit welke onderdelen het bestaat en hoe je deze maakt. Je leert wat ervoor nodig is om het verkoopplan succesvol uit te voeren. Je leert daarnaast hoe je het verkoopplan aan anderen kunt presenteren, zodat zij je hiermee kunnen helpen.
De distributie van producten, de reclame van producten en de prijs die je ervoor vraagt. Allemaal marketinggerelateerde onderwerpen waar elke verkoper iets van moet weten. Tijdens de cursus leer je meer over deze verschillende onderwerpen.
Een salestraining is een klassikale groepstraining over sales. In een kleine groep krijg je les over sales en oefen je met gesprekstechnieken en verkoopvaardigheden. Bijvoorbeeld door een rollenspel met elkaar te doen, of door je eigen salesgesprek op te nemen. Na afloop van de training ontvang je een sales certificaat.
Een salescursus is geschikt voor iedereen die in zijn werk te maken krijgt met klantcontact. De gesprekstechnieken en verkoopvaardigheden die je opdoet, komen in elke branche wel van pas. Zelfs als je heel ander werk doet, kan de salescursus handig zijn voor je persoonlijke ontwikkeling.
Ben je benieuwd of het vak verkopen iets voor je is? Of wil je solliciteren op een commerciële baan zonder dat je ervaring hebt? Dan is het volgen van een cursus of opleiding een goede eerste stap. Zo ontdek je of je inderdaad affiniteit hebt met verkopen en alles wat daarbij komt kijken. Bovendien doe je alvast een hele hoop kennis op. Een goede start, is het halve werk!
Veel verkopers zijn het vak ingerold met een vlotte babbel en hard werken. Herkenbaar? Overweeg dan om je kennis uit te breiden met een cursus of opleiding. Dan leer je de theorie achter de methodes kennen. Het helpt je om in te zien waarom bepaalde acties goed werken of juist minder goed werken. En je doet inspiratie op over nieuwe technieken die je eens zou kunnen proberen. Tot slot staat een salesdiploma goed op je cv.
Op de klantenserviceafdeling is vaak een bonussysteem voor de medewerkers. Als je bijvoorbeeld een upgrade van een abonnement verkoopt, of een nieuw abonnement afsluit, dan krijg je een leuk extraatje. Met een salestraining wordt het een stuk makkelijker om klanten telefonisch te overtuigen van hun kansen.
Als je aan de slag gaat als accountmanager, is een salestraining onmisbaar. Helemaal als je accountmanager buitendienst bent, ook wel Vertegenwoordiger of Verkoper Buitendienst genoemd. Dan onderhoud je namelijk alle relaties van het bedrijf en ga je er actief op uit om te kijken waar je nog meer omzet zou kunnen behalen.
Sales en management gaan beiden over mensen en het werken met mensen. Elke manager heeft dus baat bij een cursus of opleiding sales. Daarnaast moet je als manager vaak budget vrijmaken voor een project of voor het aantrekken van nieuwe medewerkers. Dit idee moet je pitchen bij je collega’s en/of leidinggevende. Saleskennis zal je helpen om betere presentaties te maken en anderen makkelijker te overtuigen.
Mensen die goed zijn in sales, weten hoe ze vragen moeten stellen en actief moeten luisteren. Ze stralen zelfvertrouwen uit, zijn goed in beargumenteren en hebben een vrolijk voorkomen. Allemaal kenmerken die in je dagelijks leven van pas kunnen komen. De vaardigheden kunnen je bijvoorbeeld helpen om steviger in je schoenen te staan of beter uit je woorden te komen tijdens discussies.
Nadat je een cursus sales hebt afgerond, kun je bij wijze van spreken een koelkast aan een eskimo verkopen. Dat is een flauw grapje binnen de sales, omdat het op de Noordpool altijd vriest. Dus als je daar dan nog een koelkast kunt verkopen, ben je écht heel goed. De salesvaardigheden die je hebt opgedaan, komen eigenlijk in elke baan wel van pas. Verder is een afgeronde salescursus een mooie start voor banen binnen de sales. Hieronder volgen wat voorbeelden van diverse salesfuncties en -branches.
Een salecursus kost gemiddeld zo’n €200. Het gaat dan om een online cursus waarvoor je een certificaat of een instituutsdiploma behaalt. Als je een hbo-programma volgt, als onderdeel van de hbo-bachelor, dan betaal je rond de €1000.
Elke werkende Nederlander krijgt een keer per jaar €1000 om een cursus of opleiding te volgen. Je kunt dat geld gebruiken voor een onderwerp naar keuze. Het kan te maken hebben met je werk, maar dat is niet verplicht. Op deze pagina staan wat cursussen die je van de STAP-subsidie zou kunnen betalen. Dan volg je de cursus helemaal gratis.
Er zijn veel vacatures binnen de sales. Bij bijna alle vacatures start je met een inwerkperiode. In deze periode krijg je een training aangeboden waarin je alles leert over de producten en de diensten van de organisatie. Daarnaast krijg je vaak een algemenere salestraining om jouw verkooptechnieken te verbeteren.
Als je op dit moment al ergens werkt, dan kun je vragen of je werkgever jouw cursus of opleiding wil betalen. Je kunt dit aanvragen in het kader van je persoonlijke ontwikkeling. Probeer zo goed mogelijk te formuleren waarom deze cursus van toegevoegde waarde is. Niet alleen voor jou, maar ook voor je werkgever. Dat is alvast je eerste oefening in sales.
Bij het kiezen van een cursus sales let je op het studieprogramma, de studieduur & studielast, certificering, mate van begeleiding, betrouwbaarheid van het opleidingsinstituut en de beoordelingen van andere cursisten.
Voordat je aan een cursus begint, raden we je aan om het studieprogramma te bekijken. Dan zie je precies of de onderwerpen waar jij meer over wilt leren, inderdaad besproken gaan worden. Per cursus kan de focus best verschillen. Twijfel je nog? Vraag dan een brochure of gratis proefles aan, zodat je goed geïnformeerd aan je nieuwe cursus begint.
Je hebt eendaagse salestrainingen en opleidingen van minimaal zes maanden. De meeste cursussen zitten er tussenin, met een studieduur van twee of drie maanden. Je bent gemiddeld 3 uur per week bezig, waardoor het goed te combineren is met werk, studie of een gezinsleven. We raden aan om vooraf te kijken hoeveel tijd je per week vrij kunt maken, dat maakt het makkelijker om de juiste cursus of opleiding te kiezen.
Na het afronden van de cursus krijg je een getuigschrift, een certificaat of een diploma. En dan is er nog een verschil tussen een ‘gewoon diploma’ of een erkend diploma. Hoe beter het diploma bekendstaat in het bedrijfsleven, des te meer je eraan hebt. Maar als je de cursus puur voor je eigen interesse volgt, dan maakt de certificering in principe niets uit.
Vind je het prima om in je eigen tijd een boek te lezen over sales? Of ben je eerder iemand die een stok achter de deur hebt? De mate van begeleiding verschilt van cursus tot cursus. Over het algemeen adviseren we om voor een cursus met begeleiding te kiezen. Een docent kan namelijk handige praktijkervaring met je delen en ziet jouw ‘blind spots’ eerder dan jijzelf.
Er zijn tientallen, misschien wel honderden online salescursussen. Helaas is niet elke opleider even betrouwbaar. We adviseren om vooraf informatie op te zoeken over de opleider en te kijken hoe de organisatie bekend staat. Alle opleiders die je op deze pagina ziet, zijn betrouwbaar en populair.
Kijk tot slot altijd even naar de beoordelingen van andere cursisten. Vaak is er een gemiddeld cijfer of een ranking met een tot vijf sterren. Lees daarnaast wat geschreven recensies, dan krijg je wat meer gevoel bij de opleiding of cursus.
Sales is een voorbeeld van een vakgebied waar je zonder diploma in kunt uitblinken. Als je goed verkoopt, dan groei je als het ware vanzelf door. Alleen voor hogere functies zoals manager of accountmanager, wordt soms wel van je verwacht dat je een diploma hebt. Hieronder staan wat informatiebronnen over sales, zodat je zelfstandig door kunt leren.
Verkopen is een combinatie van mensenkennis, een vlotte babbel en goede gesprekstechnieken. Daarnaast moet je kennis hebben van de producten en de diensten die je verkoopt. Leren over verkopen kan op meerdere manieren. De snelste en beste methode, is via een opleiding of cursus. Andere manieren zijn zelf oefenen, boeken lezen, video’s kijken en podcasts luisteren.