Cursus Youtube Cash Cow: leren geld verdienen met Youtube

Cursus Youtube Cash Cow: leren geld verdienen met Youtube

Foto Claire Orth
Claire Orth
Laatst bijgewerkt: 30 mei 2022

Wil je geen 9 tot 5 baan? Wil je vanuit huis werken en je eigen baas zijn? Denk dan eens aan het opzetten van een Youtube Cash Cow Channel. Met een Youtube Cash Cow Channel kan je passief inkomen opbouwen en daarmee geld verdienen waar en wanneer jij wilt. In dit artikel lees je over de beste cursussen, zodat je een goede start kunt maken met het opzetten van een succesvol Youtube kanaal. 


Onze aanraders

1

Cash Cow Academy

Nú €200 korting met kortingscode ‘icnl’

  • Toegang tot meer dan 100 leerzame video's
  • Leer de geheime strategie van Jelline Brands (Youtube Expert)
  • Van $0 naar $150.000+ in 4 maanden!
  • Niet goed geld terug garantie
2

Cash Cow Blueprint

  • Levenslang toegang tot de Cash Cow Blueprint
  • Leer hoe je een Cash Cow Channel opzet
  • Ontdek Jelline's casestudie kanaal

Online cursussen Youtube Cash Cow

1. Cash Cow Academy

cashcowacademy.nl Levenslang toegang tot de Cash Cow Academy Beginner €1197 €997

Kortingcode ‘icnl’ voor €200 korting

Van wie leer je beter een Youtube Cash Cow kanaal maken dan van iemand die er zelf geld mee verdient? Met deze cursus leer je alles wat je moet weten van topondernemer Jelline Brands. Ze heeft niet alleen meerdere Youtube Cash Cow kanalen, maar ook een eigen bedrijf genaamd Brandsverkopen. Ze schaalt diverse kanalen op naar $150.000+ binnen 4 maanden.  In deze cursus leer je de bewezen strategie bedacht door Jelline Brands.

Claim €200 korting met code ‘icnl’

blank

Wat leer je?

In deze cursus leer je een Youtube Cash Cow Channel op te zetten zonder zelf een video te maken of ervaring te hebben met het maken van video’s. Je leert hoe je met een investering van $0 tot $50 meer dan $1500 kunt binnen halen per Youtube-video. Na de cursus weet je hoe je door middel van advertentie-inkomsten passieve inkomsten kunt genereren met video’s op youtube. Tijdens de cursus leer je de geheime technieken en kennis die Jelline de afgelopen jaren heeft op gedaan. Ook geeft ze je inzicht in de meest voorkomende fouten, zodat je deze niet hoeft te maken. De kosten van de cursus zijn exclusief btw.

Ontvang tijdelijk €200 korting op deze cursus met kortingscode ‘icnl’

Waarom deze cursus?

  • Toegang tot meer dan 100 leerzame video's
  • Leer de geheime strategie van Jelline Brands (Youtube Expert)
  • Van $0 naar $150.000+ in 4 maanden!
  • Niet goed geld terug garantie
Bekijk deze cursus

2. Cash Cow Blueprint

cashcowacademy.nl Levenslang toegang tot de Cash Cow Blueprint Beginners v.a. €79

Met deze cursus leer je hoe Jelline haar Youtubekanalen heeft opgeschaald naar $150.000+ binnen 4 maanden. Met de Blueprint leer je de technieken om jouw Youtube-kanaal in een korte tijd winstgevend te maken. De Blueprint is een kleinere cursus van de Cashcow Academy. Je leert over de bewezen technieken van Jelline om Youtube kanalen winstgevend te maken.

blank

Wat leer je?

Met deze cursus heb je levenslang toegang tot de Cash Cow Blueprint. Dit is een onderdeel van de Cash Cow Academy. Je krijgt toegang tot meer dan 20 duidelijke en leerzame lessen. Daarnaast heb je levenslang toegang tot de Cash Cow Blueprint. De cursus behandelt onder andere hoe je een goede nichemarkt kiest, wat je nodig hebt om meteen te beginnen, hoe je zelf gemakkelijk content kunt maken en wat het verdienmodel inhoudt.

Bekijk de gratis proefles

Waarom deze cursus?

  • Levenslang toegang tot de Cash Cow Blueprint
  • Leer hoe je een Cash Cow Channel opzet
  • Ontdek Jelline's casestudie kanaal
Bekijk deze cursus

Wat is een Youtube Cash Cow Channel?

blank

Een Youtube Cash Cow Channel is een normaal Youtube-kanaal, waarmee geld wordt verdiend. Echter is er aan dit soort Youtube-kanaal geen gezicht of persoonlijkheid verbonden. De video’s van een Youtube Cash Cow Channel kunnen door één persoon gemaakt worden of uitbesteed worden aan andere partijen. Geld verdienen en daarmee passief inkomen opbouwen is meestal het enige doel van een Cash Cow Channel. Sommige mensen die ervan houden om creatief bezig te zijn beginnen ook een Cash Cow Channel.

Het belangrijkste geheim van Cash Cow Channels, is het uitbesteden van werk en dit op een goede manier inrichten. Op deze manier kun je namelijk veel sneller nieuwe video’s produceren en publiceren.

Er zijn verschillende kenmerken van Youtube Cash Cow Channels, hieronder benoemen we er een aantal.

Specifiek onderwerp

Veel Youtube Cash Cow Channels zijn gericht op een specifiek onderwerp. Zo zijn er veel Youtube Cash Cow Channels, die vooral video’s maken van een top 10 lijstjes of een specifieke categorie video’s zoals auto’s, dieren en kleding & lifestyle. Door je op een onderwerp te specificeren, trek je kijkers aan die interesse hebben in dit onderwerp. Op deze manier is het makkelijker om meer subscribers te krijgen en een community te genereren.

Je kunt in de breedte schalen door meerdere kanalen op te zetten voor diverse doelgroepen en demografieën.

Een kanaal gericht op groei: meer views en subscribers

De voornaamste manier om geld te verdienen met Youtube is door middel van advertenties. Daarom is het doel van een Cash Cow Channel om je kanaal te laten groeien met meer subscribers, zodat dat weer leidt tot meer views. Subscribers zijn echter niet het allerbelangrijkste aan succes op youtube, dat is namelijk het algoritme. Deze bepaald welke video’s Youtube kijkers voorgeschoteld krijgen. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat het Youtube algoritme jouw kanaal en video’s waardeert, zodat jouw video’s vaker worden voorgesteld aan Youtube kijkers.

Als je het afgelopen jaar minimaal 4.000 kijkuren en minimaal 1.000 abonnees hebt gekregen kan je via het Youtube-partnerprogramma inkomsten krijgen door middel van kanaallidmaatschappen, abonnementen en advertenties. Voor de views van een video ontvang je geld, omdat de bezoeker een advertentie moet bekijken. Gemiddeld verdienen de meeste Youtube kanalen rond de €0,42 per 1000 views.

De manier om passief inkomen te verdienen aan youtube

Door een Youtube Cash Cow Channel op te zetten, kun je een passief inkomen opbouwen. Je verdient namelijk ook geld als je niet aan het werk bent. Dit zorgt ervoor dat je kunt werken waar en wanneer je wilt, en er geen limiet zit aan hoeveel je kunt verdienen per maand.

Geld verdienen aan youtube zonder met je gezicht voor de camera te staan

Wat een Youtube Cash Cow Channel kenmerkt is dat je niet met je gezicht voor de camera hoeft te staan. Een Youtube Cash Cow Channel is namelijk niet gebonden aan een persoonlijkheid. Zo kan je zelfs succesvol worden met je Youtube-kanaal zonder fotogeniek te zijn. Sterker nog, als je het werk goed uitbesteed, hoef je niet eens een video te kunnen bewerken of produceren.

Video productie automatiseren en uitbesteden

Naast dat je zelf de video’s maakt voor je Youtube-kanaal kan je dit ook uitbesteden. Hierdoor kan je veel sneller je Youtube-kanaal vullen met video’s. Tegenwoordig kan je video’s laten maken voor een laag tarief. Zo kan je veel tijd besparen en meer tijd investeren in andere zaken rondom je Youtube-kanaal.

Bovendien is het bijna niet mogelijk om zelf al je video’s te maken. Om een succesvol Youtube Cash Cow Channel op te zetten moet je namelijk regelmatig video’s posten. Hierdoor is het bijna noodzakelijk om het maken van je video’s uit te besteden. Je kunt het maken van video’s goedkoop door mensen uit het buitenland laten doen. De meeste kanalen publiceren video’s in het Engels, om een grote doelgroep aan te spreken en een hogere omzet per view te genereren. Dit maakt het makkelijker om samen te werken met mensen uit het buitenland. Freelancers om mee samen te werken kun je vinden via bijv. Upwork of Fiverr.


Hoe kun je geld verdienen met YouTube? (Cash Cow Channels)

blank

Er zijn diverse manieren om geld te verdienen met een Youtube Cash Cow Channel. Hieronder lees je hier meer over.

Youtube-partnerprogramma

Om geld te verdienen via je Youtube-kanaal moet je lid worden van het Youtube-partnerprogramma (YPP). Hiermee krijg je toegang tot meer functies en bronnen om inkomsten te genereren op Youtube. Hiervoor moet je wel aan een aantal eisen voldoen.

Vereisten voor Partnerprogramma

Om lid te worden van het Youtube-partnerprogramma moet je aan de volgende eisen voldoen.

  • Kijktijd voor openbare video’s van minimaal 4.000 uur in de afgelopen 12 maanden
  • Woonachtig zijn in een land of regio waar het YYP beschikbaar is
  • Meer dan 10.000 abonnees hebben
  • Gekoppeld ADSence-account hebben
  • Je Youtube-kanaal heeft geen actieve waarschuwingen vanwege schending van de Communityrichtlijnen
  • Voldoen aan het beleid voor het genereren van inkomsten met Youtube-kanalen

Als je voldoet aan deze eisen moet je de YYP-voorwaarden tekenen. Vervolgens wordt je kanaal door Youtube gecontroleerd. Dit kan even duren, want er is een beoordelingswachtrij. Meestal duurt dit ongeveer 1 maand, nadat je de drempelwaarde van minimaal 4.000 uur kijktijd en 10.000 abonnees hebt behaald. Je kunt dus al voordat je de drempelwaarde behaalt jezelf inschrijven voor het YYP. Je kunt tussendoor de status van je aanmelding bekijken. Pas als je bent toegelaten tot het YPP kan je beginnen met geld verdienen via Youtube. Als je bent afgewezen voor het YPP kan je jezelf na 30 dagen nog een keer aanmelden.

De meeste cash cow kanalen verdienen bijna al hun omzet via het YPP. Als beginnende Youtuber is het daarom ook belangrijk om z.s.m. aan de vereisten te voldoen, zodat je je kanaal kunt gaan monetizen.

Hoeveel kun je verdienen per 1000 views?

Hoeveel je precies verdient per views verschilt. Je verdient voornamelijk door het aantal views, omdat er hierdoor advertentie worden weergegeven. Gemiddeld verdient een Youtube-kanaal 18 dollar per 1.000 views. 18 dollar staat gelijk aan 17,09 euro. Om dit te verdienen moet de bezoeker de advertentie helemaal kijken (10, 15 of 30 seconden) of op de advertentie klikken, die vervolgens de kijker doorstuurt naar een website.

De verdiensten zijn echter afhankelijk van een heleboel factoren m.b.t. je doelgroep. Hoe interessanter jouw doelgroep is voor adverteerders, hoe hoger doorgaans de RPM (Revenue Per Mille, ofwel winst per 1,000 views). Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld de volgende conclusies trekken.

  • Lagere RPM bij jongere doelgroep
  • Hogere RPM bij Amerikaanse kijkers
  • Hogere RPM bij hogere kwaliteit video’s
  • Lagere RPM bij content waar adverteerders niet mee geassocieerd willen worden (bijv. alcohol of gokken)

Hoeveel kun je per maand verdienen?

Er zit geen limiet aan hoeveel je kunt verdienen met Youtube. De best verdienende Youtubers van 2021 verdienden maar liefst meer dan 28,5 miljoen dollar per jaar met hun Youtube-kanalen. Dit zijn erg grote Youtube-kanalen. Met kleinere kanalen kan je ook goede inkomsten krijgen. Zo is er een youtuber met slechts 1 Youtube-kanaal met 900.000 abonnees en meer dan 90 miljoen views. Deze Youtuber verdient gemiddeld 979 dollar per video met alleen de inkomsten van de advertenties.

Op de website van Cash Cow academy vind je ook diverse screenshots van inkomsten van andere mensen die bezig zijn met hun kanalen. Hier kun je een goede inschatting maken hoeveel video’s op kunnen leveren.

Uiteraard is het ook voor je inkomsten belangrijk om goed na te denken over het thema en de doelgroep van je kanaal. Maak je bijv. een roddel kanaal waarin je de nieuwste nieuwtjes over de sterren bespreekt, dan gaan je video’s slechts tijdelijk geld opleveren. Als je ‘evergreen’ content maakt (content die niet snel verouderd, die dus over een paar jaar nog steeds relevant is), dan kun je er over langere tijd geld op blijven verdienen omdat mensen de video’s blijven kijken.

Andere manieren van geld verdienen

Naast de inkomsten via het Youtube-Partnerprogramma zijn er nog andere manieren hoe je geld kunt verdienen met Youtube. Andere manieren zijn bijvoorbeeld het verkopen van merchandise, influencer marketing, Channel memberships, Super Chat en Super Sticker en samenwerkingen met merken. Onder het kopje ‘Kijk ook naar andere verdienmodellen’ lees je hier meer over.


Youtube kanaal beginnen

blank

Voordat je een Cash Cow Channel kunt beginnen moet je starten met het aanmaken van een Youtube kanaal. Hoe doe je dit? Dat lees je hieronder.

Waar richt je je op?

De eerste vraag die jij jezelf moet afvragen is ‘Waar richt je je op?’ Maak een plan en denk na over je doelgroep en je onderwerpen. Zet dit vervolgens op papier. Op basis hiervan maak je een marketingplan. Hierin zet je hoe je ervoor gaat zorgen dat mensen jouw video’s gaan kijken. Je kunt bijvoorbeeld bezoekers naar je Youtube-kanaal laten komen via andere Social Media kanalen. Onderzoek waar jouw doelgroep zich bevindt en wat voor video’s bij hen past. Zo zorg je dat je goed aansluit op je doelgroep en jouw doelgroep je kanaal makkelijker vindt.

Hoe richt je je kanaal in?

De inrichting van je kanaal hangt af van het gekozen onderwerp. Daarnaast kan je kiezen uit verschillende indelingen qua vormgeving op je kanaal. Er zijn maximaal 12 secties waaruit je kunt kiezen. Standaard heeft een Youtube-kanaal 3 vooraf ingestelde secties voor openbare content. Dit bestaat uit abonnementen, gemaakte playlists, uploads en korte video’s. Door je kanaal goed in te richten is jouw kanaal aantrekkelijker voor bezoekers.

Kanaaltrailer

Daarnaast kan je een kanaaltrailer maken. Dit is handig voor nieuwe kijkers. Met een kanaaltrainer geef je een voorproefje van je kanaal. Dit is tevens een goede manier om kijkers te motiveren om zich te abonneren voor jouw Youtube-kanaal. Deze video bevat in principe geen advertenties. De kanaaltrainer bevat alleen advertenties als de video geclaimde content van derden bevat. Ook kan je aanbevolen video’s voor abonnees uitlichten op je kanaal.

Overkoepelend onderwerp

Nadat je een onderwerp hebt gekozen voor je kanaal is het belangrijk om overzichtelijk te maken wat hier wel en wat hier niet onder valt. Hoe meer gedetailleerder je de lijst maakt, hoe beter je kunt bepalen welke video’s je op jouw kanaal plaatst. Hierdoor weten je bezoekers duidelijk wat ze kunnen verwachten wanneer ze zich abboneren op jouw kanaal.

De beste demografie voor Youtube

Jaarlijks wordt Youtube door meer dan 2 miljard bezoekers bezocht. Het grootste gedeelte van deze bezoekers is tussen de 15 en 25 jaar, namelijk 81%. Voor mensen tussen de 18 en 34 jaar wordt Youtube voornamelijk gebruikt als vervanging voor tv-kijken. Youtube is daarom ook het 2e meest gebruikte platform om video’s te bekijken. Als je een succesvol Youtube-kanaal wilt opzetten is het daarom goed om je op deze doelgroep te richten. Je kunt je ook juist richten op een andere doelgroep. Veel Youtube Cash Cow Channels richten zich namelijk al op de groep van mensen tussen de 15 en 25 jaar. Door je op een andere doelgroep te richten maak je jezelf uniek en heb je minder concurrentie.

Engelse video’s gericht op Amerikaanse markt

De video’s in een Cash Cow Channel zijn meestal Engelse video’s. De doelgroep waarop de succesvolle Youtube-kanalen zich richten zijn de Amerikaanse markt. De VS is namelijk een van de vijf landen, die het meeste gebruik maakt van Youtube. Deze doelgroep zorgt tevens voor de grootste RPM (omzet per 1,000 views). Daarnaast behoren de landen Japan, Rusland, Brazilië en India tot de top vijf. Echter wordt in de meeste landen Engels gesproken, waardoor het slim is om deze voertaal te gebruiken.

‘Cash Cow’ is ook oorspronkelijk een Amerikaans fenomeen. In het Nederlands betekent het ‘melkkoe’, wat staat voor iets waar je veel geld mee kunt verdienen. Een van de succesvolle Nederlanders met Cash Cow Youtube Channels Jelline Brands heeft tevens in Amerika een cursus gevolgd hoe ze via Youtube geld kon verdienen.


Cash Cow Channel onderwerpen

blank

Er zijn Youtube Cash Cow Channels met veel verschillende onderwerpen. Om jouw Youtube Cash Cow Channel succesvol te maken is het belangrijk om je te focussen op een bepaald onderwerp/niche. Ga op zoek naar je eigen onderwerp/niche, zodat je minder concurrentie hebt. Door een eigen onderwerp/niche onderscheid jij jouw kanaal. Heb je eenmaal een succesvol kanaal rondom een specifiek thema, deel het onderwerp dan ook niet met andere mensen die met Youtube bezig zijn, anders heb je er binnen no-time een aantal concurrenten bij.

Voorbeelden van onderwerpen die zich goed bewezen hebben voor een Cash Cow Channel:

  • Auto’s / Supercars
  • Dieren
  • Mode / Lifestyle
  • Natuur
  • Huizen en interieurs

Zoekwoorden onderzoek en Youtube tools

Door goed onderzoek te doen naar de zoekwoorden op Youtube kan je jouw content hierop aanpassen. Dit wordt ook wel SEO genoemd. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Met SEO streef je ernaar om je video’s hoger in de zoekmachines te krijgen. Dit doe je door belangrijke zoekwoorden te gebruiken, die vaak worden gebruikt door je doelgroep. Hoe beter je jouw content toespitst op de zoekwoorden, hoe meer bezoekers terecht komen op jouw video’s.

Gebruik de youtube zoekbalk

Dit is de simpelste manier om zoekwoorden te vinden. Je typt een zoekwoord in op Youtube. Vervolgens kijk je naar de Autocomplete suggesties. Deze suggesties worden in populariteit gerangschikt. De meest populaire zoekwoorden staan boven aan. Je krijgt met deze methode geen gerichte data, zo is het lastig om concrete zoekvolumes te bepalen.

VidIQ

Met VidIQ leer je de geheimen om succesvolle Youtube video’s te maken. Je leert onder andere hoe je meer kijktijd kunt krijgen op je video, wanneer een video als ‘gerelateerd’ wordt gezien, wanneer een video wordt aanbevolen voor kijkers en hoe je sociale media kanalen kunt inzetten om meer bezoekers te krijgen. Met VidIQ kan je ook zien wat de gemiddelde kijktijd is per video. Je kunt kiezen tussen verschillende varianten van VidIQ, namelijk de reguliere versie, Pro, Boost en Boost+. Met de Pro versie heb je onder meer meer inzicht in hoe je video’s ver in het verleden werden bekeken. Met VidIQ Boost leer je middels SEO makkelijker je video’s beter zichtbaar maken. Met VidIQ Boost+ krijg je naast alle functionaliteiten van de Boost versie ook persoonlijke coaching.

Tubebuddy

Tubebuddy helpt je om meer abonnees en meer views op je video’s te krijgen. Je ontvangt verschillende handvatten om in een korte tijd je video’s te verbeteren. Een voordeel van Tubebuddy is dat het rechtstreeks integreert in de website van Youtube. Je leert hoe je jouw video’s interessanter en winstgevender kunt maken. Daarnaast leer je hoe je tijd kunt besparen als videomaker.

SEMrush

Dit gebruiksvriendelijke programma richt zich voornamelijk op SEO. Met SEMrush krijg je inzicht in je positie van zoekwoorden. Daarnaast brengt SEMrush in kaart wie jouw organische concurrent op Youtube is. Andere functionaliteiten van SEMrush zijn onder andere website foutanalyses, vergelijkbare zoekwoorden, Google Ads concurrentie en rankings van zoekwoorden.

Deze tool leent zich perfect voor het vinden van zoektermen die vaak worden gebruikt. Op basis hiervan kun je zelf bepalen of het onderwerp zich goed leent voor een video.

Ahrefs

Met Ahrefs kan je niet alleen SEO analyseren, maar ook backlinks. Backlinks zijn links van een externe website naar jouw Youtube kanaal. Met een backlink kan je meer linkwaarde krijgen voor je Youtube kanaal. Dit komt doordat het een belangrijke graadmeter is van de autoriteit en betrouwbaarheid van je Youtube-kanaal. Ahrefs heeft als functionaliteiten onder andere Site Audit en Keyword Explorer. Met Keyword Explorer ontdek je wat relevante zoekwoorden zijn en wat het haalbaar aantal bezoekers is voor jouw Youtube-kanaal. Met de functionaliteit Site Audit kan je makkelijk algemene zoekmachine optimilisatie problemen opsporen en vervolgens oplossen.


Hoe laat je je kanaal groeien?

blank

Voordat je kunt starten met het geld verdienen met jouw Youtube-kanaal moet je jouw Youtube-kanaal laten groeien. Hoe doe je dat? Hieronder geven we je een aantal tips. Wil je daadwerkelijk stappen maken? Dan raden we je aan een cursus te volgen.

Video’s maken

De belangrijkste eerste stap is om video’s te maken. Maak eerst genoeg video’s, zodat je jouw Youtube-kanaal goed kan vullen. Een Youtube-kanaal starten met slechts één of een aantal video’s is geen goed idee. Voordat je start met de video’s moet je bepaald hebben over welk onderwerp of welke onderwerpen je Youtube-kanaal gaat. Vervolgens ga je alleen video’s maken die vallen in deze categorie. Hoe duidelijker je het onderwerp of de onderwerpen hebt omschreven, hoe beter je keuzes kunt maken qua soort video’s.

Let op: ondanks dat het goed is om meerdere video’s op je kanaal te hebben, is het wel belangrijk om kwaliteit boven kwantiteit te zetten. Als de productiekwaliteit van je video’s laag ligt, kan dit je succes in het algoritme benadelen.

Titel van de video

In de titel van je video verwerk je een zoekwoord dat veel wordt gebruikt. Hierdoor komt jouw video hoger terecht in de zoekmachine. Zorg ervoor dat dit zoekwoord op een natuurlijke wijze in de titel wordt gebruikt. Naast het gebruiken van een zoekwoord moet je titel pakkend zijn. De titel moet je doelgroep stimuleren om op je video te klikken. Let erop dat de video niet lijkt op de titel van een concurrent en een goede beschrijving geeft van de inhoud van je video. Tekens zoals haakjes en het actuele jaartal werken vaak goed in titels.

Onderschat niet de kracht van de titel. Zorg ervoor dat je genoeg tijd besteed aan het bedenken van een goede titel. Een goede tip is om een lijst te maken met verschillende soorten titels en vervolgens een afweging te maken welke titel het beste is. Voor inspiratie is het goed om naar andere kanalen te kijken: als een bepaalde video miljoenen views heeft gegenereerd, dan kun je de stijl van de titel prima een beetje na apen.

Wanneer je bijvoorbeeld een video zou willen maken waarin de gekste jurken worden behandeld, dan zou je een onderstaand lijstje kunnen maken met geschikte titels.

blank

Thumbnail van je video

Dit is de miniatuurafbeelding van je video. Deze afbeelding ziet jouw kijker als eerste voordat de video wordt gestart. Dit kan je zien als het visitekaartje van je video. Daarom is het belangrijk dat de thumbnail aantrekkelijk is en een goede indruk geeft van je video. Zorg er daarom voor dat het een relevante afbeelding is. Daarnaast is van groot belang dat de afbeelding van goede kwaliteit is. Youtube adviseert een miniatuurafbeelding van 1080 x 720 pixels. De afbeelding moet minimaal een breedte hebben van 640 pixels.

Ook dit is één van de belangrijkste onderdelen van je video. Probeer het proces rondom de thumbnail niet af te raffelen, want het kan je video maken of kraken. Dit proces vereist ook wat creativiteit. Ook hierbij kun je het beste een lijst maken met verschillende ideeën en vervolgens de beste kiezen, of verschillende ontwerpen uitwerken. Als je zelf niet handig bent met Photoshop is het belangrijk om het idee rondom je thumbnail goed te communiceren naar een ontwerper.

Voor het hierboven besproken onderwerp rondom ‘weirdest dresses’, zou je bijvoorbeeld met het volgende idee kunnen komen:
Een zeer vreemde jurk waarbij de interesse van de potentiële kijker direct gewekt wordt door een detail in de jurk.

Als je dit uitwerkt kun je bijv. met onderstaande thumbnail komen:

blank

Inhoud van de video

Niet geheel onbelangrijk is de inhoud van de video. Zorg dat je video minimaal in HD-kwaliteit is opgenomen. De meest bekeken video’s zijn video’s van minimaal een duur van 8 minuten. Maak de video echter niet te lang. Erg belangrijk is dat de inhoud van je video past bij het onderwerp van je Youtube-kanaal. Zorg er ook voor dat de inhoud van de video uniek is. Houd het per Youtube video bij slechts één onderwerp en houd het kort en bondig. Daarnaast is het belangrijk dat de video herkenbaar is voor jouw Cash Cow Channel. Gebruik ook begrijpelijke taal, dat voor elke persoon duidelijk is. Zo vergroot je het aantal mensen dat jouw video’s kan bekijken.

Voor de inhoud van je video’s kun je goed gebruik maken van bestaande video’s en foto’s. Wanneer je deze slechts korte tijd in je video laat zien wordt dit over het algemeen gezien als ‘fair-use’ en zul je minder snel gedoe krijgen rondom copyright claims.

Ondertitels & aftiteling

Gebruik een SRT-bestand voor het toevoegen van ondertitels en aftiteling van je video. In een STR bestand staat wanneer en welke tekst als ondertiteling in een video getoond moet worden. Dit staat genoteerd per seconde. Youtube kan automatisch een ondertiteling maken. Echter is deze vaak niet accuraat. Daarom is het slim om dit zelf te doen of uit te besteden. Een andere optie is om de automatisch gegenereerde ondertiteling van Youtube te gebruiken en handmatig aan te passen. Het liefst zorg je altijd voor ondertiteling, ondanks dat de video in het Engels is. Door een ondertiteling in het Engels te plaatsen zijn je video’s ook goed te bekijken door slechthorenden of dove mensen. Je kunt ook ondertiteling in verschillende talen toevoegen.

Voice-over

Zorg voor een duidelijke en herkenbare voice-over. Door dit te automatiseren of uitbesteden heb je een vertrouwelijke voice-over bij je video’s, die je telkens weer kunt gebruiken. Door steeds dezelfde voice-over te gebruiken versterk jij de herkenbaarheid van je merk, omdat je video’s goed herkent worden door de voice-over. Een voice-over vind je gemakkelijk en goedkoop via een freelance platform zoals Fiverr of Upwork.

Omschrijving van je video

Zorg voor een duidelijke omschrijving van je video. De omschrijving moet kort en bondig uitleggen waar de video over gaat. Verwerk ook hier relevante zoekwoorden in op een natuurlijke manier. In de omschrijving van je video kan je ook links zetten naar andere video’s die te maken hebben met je video. Daarnaast kan je er links toevoegen naar je playlist en je social media kanalen.

Tags van je video

Met een tag omschrijf je kort de inhoud van je video. Hierdoor kan Youtube je video categoriseren. Tag je video tevens met populaire zoekwoorden. Let erop dat de zoekwoorden betrekking hebben op je onderwerp. Voeg niet te veel tags toe, omdat Youtube dan niet goed weet onder welke categorie je video valt. Een goede richtlijn is om maximaal 5 tags te gebruiken. Gebruik bijvoorbeeld je belangrijkste zoekwoord, alternatieven voor je zoekwoord en algemene tags.


Hoe maximaliseer je de omzet van je video’s?

blank

Door de juiste tips kan je de omzet van je video’s maximaliseren. Hieronder lees je een aantal tips.

Zorg voor een goede titel, thumbnail, inhoud, voice-over en omschrijving

Zorg dat de titel pakkend is en je bezoekers motiveert om jouw video te bekijken. Gebruik ook de juiste zoekwoorden in je titel. Zo komt je video hoger terecht in de zoekmachine. Daarnaast is het belangrijk dat je een relevante thumbnail gebruikt van goede kwaliteit. De thumbnail is de eerste indruk die je bezoekers van jouw video’s krijgt. Let erop dat je omschrijving van je video ook klopt. Dit zorgt voor goede verwachtingsmanagement. Door altijd dezelfde voice-over te gebruiken maak je jouw video’s herkenbaar voor je bezoekers.

Publiceer zoveel mogelijk

Hoe meer video’s je hebt, hoe beter. Je kunt daardoor namelijk meer verdienen. Ook is hierdoor de kans groter dat kijkers een abonnement nemen op je Youtube-kanaal. Je verdient namelijk per video. Let er wel op dat de video’s relevant zijn voor je Youtube-kanaal én van goede kwaliteit. Om veel video’s op je Youtube-kanaal te kunnen plaatsen zal je moeten gaan samenwerken met videomakers.

Houd je kanaal ‘advertiser-friendly’

Op Youtube vind je richtlijnen over ‘ advertiser-friendly’ video’s. Je houdt je kanaal ‘advertentie-vriendelijk’ door bepaalde zaken te vermijden, zoals vernedering, discriminerende en drugsgerelateerde content. Adverteerders plaatsen hun advertenties ook liever niet bij video’s met als inhoud controversiële of lastige onderwerpen. Veel adverteerders maken tevens niet gebruik van content met onder andere de volgende onderwerpen: conflict, tragedie, schokkende en sensatiebeluste content.

Kijk ook naar andere verdienmodellen

Naast het verdienen van geld via advertenties zijn er nog andere verschillende verdienmodellen om geld te verdienen met jouw Youtube-kanaal. Hieronder lees je een aantal voorbeelden.

Merchandise

Bij merchandising gebruik je de bekendheid van jouw Youtube-kanaal om geld te verdienen. Hiervoor is het belangrijk dat jouw Youtube-kanaal erg herkenbaar is, door bijvoorbeeld een logo en bepaalde huisstijl. Je kunt verschillende product merchandising verkopen. Hierbij kan je denken aan bijvoorbeeld mokken, dekens, t-shirts, hoodies, sokken en telefoonhoesjes. Je kunt deze producten op je weergavepagina’s uitlichten en verkopen.

Influencer marketing

Bij dit verdienmodel wordt een influencer betaald om een product of dienst te promoten aan zijn of haar volgers. Een influencer is simpelgezegd iemand die veel volgers heeft op een kanaal, bijvoorbeeld op Youtube. Om gebruik van influencer marketing te maken moet je wel met je gezicht op je video’s.

Samenwerkingen met merken

Via merkpartnerschappen kan je geld verdienen door samen te werken met merken. Je krijgt dan geld om bepaalde producten van het merk te promoten in jouw video’s. Vaak wordt een samenwerking met merken gedaan met influencers of bekende mensen.

Channel memberships

Je verdient geld met een kanaallidmaatschap, omdat je leden maandelijks een bedrag betalen. In ruil hiervoor krijgen deze abonnees exclusieve speciale voordelen op je kaneel. Ze kunnen bijvoorbeeld meer content zien of deelnemen aan een live sessie.

Super Chat & Super Sticker

Hiermee verdien je geld, omdat je fans betalen om hun bericht extra opvallend te maken in de chatstreams. Hiervoor is het belangrijk een goede band op te bouwen met je fans.

Affiliate marketing

Met affiliate marketing verdien je ook geld door samen te werken met merken. Met affiliate marketing verdien je elke keer geld als je kijker via jouw Youtube-kanaal op de affiliate link klikt en een product van het merk aanschaft. De affiliate link is namelijk een link naar een website waar producten kunnen worden gekocht. Affiliate marketing is een goede manier om geld te verdienen als je ook producten via jouw Youtube-kanaal reviewt. Bij een positieve review zijn je kijkers sneller geneigd het product te kopen. Let op: je moet tegenwoordig wel aangeven dat je een percentage verdient van het product dat de kijker koopt.

Youtube premium

Je verdient een deel van de inkomsten van Youtube premium. Het bedrag dat je ontvangt is op basis van hoeveel abonnees naar je content kijkt. Dit is niet een heel hoog bedrag, maar een goede manier om geld te verdienen naast een ander verdienmodel.


Hoe kun je het produceren van video’s automatiseren en uitbesteden?

blank

Door het produceren van video’s te automatiseren en uit te besteden houd je veel meer tijd over om andere zaken te doen. Bovendien kan je meerdere mensen deze taken laten doen, waardoor je sneller jouw Youtube-kanaal kunt vullen met video’s. Het is dé manier om het proces te automatiseren en nóg sneller te groeien.

Outsourcen van videoproductie om geld te besparen

Het uitbesteden van het maken van video’s is tegenwoordig helemaal niet duur. Veel mensen doen het als bijvoorbeeld hun bijbaantje of als bijverdiensten. Tegenwoordig hoef je namelijk niet meer een opleiding te hebben gevolgd om video’s te kunnen maken. Veel mensen leren dit zichzelf aan. Mensen die in een ander land wonen vragen vaak minder geld voor het maken van video’s.

Samenwerken met freelancers

Werk zoveel mogelijk met freelancers. Zo loop je minder risico (als het niet goed is, hoef je niet te betalen) en is er voor de freelancer een drijfveer om goed werk af te leveren. Tegenwoordig zijn er veel verschillende platformen waar je goede freelancers kunt inhuren. De populairste zijn Upwork en Fiverr.

Upwork

Via het platform Upwork kan je makkelijk mensen vinden die video’s voor je kunnen maken. Upwork kan je ook helpen met het vinden van medewerkers. Hiervoor kan je gebruik maken van hun talent scout.

Fiverr

Via Fiverr vind je makkelijk freelancers die video’s voor je kunnen maken. Voor toegang tot het platform moet jij je eerst registreren. Het platform wordt ook wel de ’s werelds grootste marktplaats voor digitale diensten genoemd.


Welk werk kun je het beste uitbesteden?

Door bepaalde werkzaamheden uit te besteden kan je dus tijd besparen, die je kunt besteden aan zaken die jouw expertise nodig hebben of die je leuker vindt om te doen. We hebben per post een inschatting van de kosten gegeven. Dit is een inschatting die je kan helpen om je investeringen goed te managen.

In totaal moet het mogelijk zijn om voor ongeveer €40 per video het meeste werk voor een video uit te kunnen besteden. De prijs inschatting die we hieronder maken lijkt wellicht erg goedkoop. Het zijn echter marktconforme salarissen voor dergelijke specialisten die zich veelal bevinden in Pakistan en India.

Uitschrijven van een script incl. content (afbeeldingen en video’s)

Kosten per video: € 10-20

Voordat je een video kunt maken heb je een script nodig met de bijbehorende content. Onder content valt al het beeldmateriaal, oftewel de afbeeldingen en de video’s. Dit kan je zelf doen, maar ook goedkoop uitbesteden. Hierbij is het belangrijk dat je degene richtlijnen geeft qua wat voor video’s jij op je Youtube Cash Cow Channel wilt plaatsen. Het beste is om een langdurige samenwerking te hebben met meerdere mensen. Zorg voor een goede briefing en duidelijke richtlijnen. Zo voorkom je dat er content wordt ontwikkeld wat niet past bij jouw visie. Door dit uit te besteden zal dit veel sneller worden uitgevoerd. Een freelancer die je hiervoor inhuurt is namelijk gespecialiseerd in het schrijven van een script, waardoor het veel sneller wordt uitgevoerd.

Voice over

Kosten per video: € 5-10

Een voice over kan je goedkoop uitbesteden. Hierbij hoef je niet per sé te kijken naar freelancers in goedkopere landen. Voor ‘Native Amerikaanse’ voice-overs hoef je, als het script helemaal is uitgeschreven ook niet heel veel te betalen. Voor herkenbaarheid is het goed om een vast aantal stemmen te gebruiken voor je video’s. Daarom is het verstandig om 1 voice-over te vinden waarmee je goed kunt samenwerken en waar je een goede band mee kunt opbouwen. Als je meerdere opdrachten in de week hebt, kun je vaak goede tarieven bespreken.

Je kunt een voice over ook automatisch doen. Dit kan bijvoorbeeld via murf.ai of Voicebooking. Dit is eigenlijk nog beter, omdat je hierdoor altijd dezelfde stem(men) kunt gebruiken. Zo kun je van jouw merk echt een brand maken, omdat jouw doelgroep altijd je video’s herkent door het gebruik van dezelfde stem of stemmen. Het nadeel hieraan is dat het soms duurder is, en dat het minder natuurlijk klinkt.

Videoproductie

Kosten per video: € 10-12

De videoproducent voegt de content en het uitgeschreven script samen in een video. Veel editors zijn hier heel handig mee en en kunnen met een aangeleverd script en materialen binnen een uur een goede video produceren. Iedere videoproducent heeft zijn eigen stijl, let er daarom op dat je een producent vindt die goed past bij de stijl van de video die je wilt maken en de doelgroep die je wilt targeten.

Thumbnail ontwerp

Kosten per video: € 4-5

Zoals eerder gesteld, is de Thumbnail één van de belangrijkste onderdelen van de video en het succes hiervan. Door zelf je ideeën voor een thumbnail uit te werken op papier en deze goed te communiceren naar een ontwerper, kan deze zeer gemakkelijk een aantal voorbeelden produceren.

Zorg ervoor dat je je freelancers goed instrueert

Stel een goede briefing op. Het liefst werk je met meerdere freelancers voor een langere tijd samen. Zo kan je tijdens een gesprek duidelijk uitleggen wat het onderwerp van je Youtube-kanaal is en wat voor soort video’s er wel en niet onder vallen. In het begin zal je uitgebreidere briefings moeten maken. Hoe meer de freelancers bekend is met jouw Youtube-kanaal, hoe meer je de freelancer zelf kan laten uitvoeren.

Bouw een relatie op voor lange termijn

Door een relatie voor lange termijn op te bouwen weet je wat je aan elkaar hebt en dat je elkaar kunt vertrouwen. Dit is ook fijn voor de freelancer, omdat je hierdoor meer vertrouwen kunt geven. Bovendien zorgt het voor meer zekerheid voor je freelancer en jezelf. Het zorgt er bijv. voor dat je deadlines en afspraken van beide kanten altijd nakomt, en problemen die je tegenkomt snel en transparant communiceert.

Onderhandel eerlijke prijzen die op lange termijn duurzaam zijn

Hanteer een tarief dat eerlijk is en marktconform. Als je samenwerkt met freelancers uit een ander land met lagere inkomens moet je hier ook op letten. Zorg ervoor dat het tarief in dat land marktconform is. Door een eerlijk tarief te hanteren voorkom je bovendien dat je freelancer (snel) weggaat voor een ander project.

Idealiter automatiseer je alles, maar zorg ervoor dat je zelf aan de knoppen draait

Hoe minder je zelf uitvoert, hoe beter. Je bent degene die de regie heeft. Je kunt jezelf ook vergelijken met een regisseur. Een regisseur bepaalt de regie (de lijn) van de voorstelling. Jij bepaalt de lijn van jouw Youtube-kanaal en stuurt andere aan om uitvoerende taken te doen. Tijdens het proces geef je constant feedback op je freelancers.


Welk werk doe je zelf?

Veel taken kan je uitbesteden. Wat doe je dan eigenlijk nog zelf?

Beheer van je kanaal

Zoals eerder benoemd ben je de ‘regisseur’ van je Youtube-kanaal. Je bepaalt de lijn van jouw Youtube-kanaal. Je zorgt er bijvoorbeeld voor dat de video’s gepubliceerd worden en checkt eerst de video’s voordat je ze online zet. Je zorgt er ook voor dat alles volgens de richtlijnen van Youtube gaat. Heb je veel reacties op je video’s? Dan kan je ook hiervoor freelancers inhuren als het je te veel tijd gaat kosten om hierop te reageren.

Nieuwe onderwerpen en titels

In principe ben jij degene die nieuwe onderwerpen en titels bedenkt. Echter als je langere tijd samenwerkt met een freelancer kan je diegene ook onderwerpen en titels laten bedenken. Je kunt de freelancer dan bijvoorbeeld zoekwoorden sturen, waar de freelancer vervolgens een onderwerp en titel voor bedenkt. Dit kan dan eventueel eerst langs je gaan voor goedkeuring.

Voorwerk en instructies schrijven voor freelancers

Doe zoveel mogelijk voorwerk voor je freelancers. Vooral in het begin is dit belangrijk.

Doe voorwerk rondom het schrijven van het script, geef een aantal voorbeelden en instructies

Schrijf bijvoorbeeld een kort script en laat een aantal video’s als voorbeeld zien. Zo heeft je freelancer een beter beeld van hoe de video moet worden. Zorg bovendien voor goede instructies. Stuur een duidelijke briefing met waar de video aan moet voldoen. Geef ook feedback op de video’s, zodat je freelancer zich kan verbeteren.

Denk alvast na over hoe je wilt dat de thumbnail eruit komt te zien

De thumbnail is een belangrijk onderdeel van je video’s. Het zorgt immers voor de eerste indruk. Bedenk hoe je wilt dat het eruit gaat zien en besteed dit vervolgens uit aan iemand die het ontwerp hiervoor doet.


Houdt je aan de Youtube richtlijnen om verwijdering te voorkomen

Niets is vervelender dan dat je video’s van Youtube worden verwijderd of dat je kanaal of account zelfs (tijdelijk) wordt verwijderd. Video’s worden bijvoorbeeld verwijderd vanwege seksuele content, spam, misleidende content en gewelddadige content. Een kanaal of account wordt beëindigd als je binnen 90 dagen meer dan drie waarschuwingen hebt ontvangen vanwege de schendig van de communityrichtlijnen. Je voorkomt verwijdering van je video’s en/of blokkering van je account door je goed aan de Youtube richtlijnen te houden. Wat zijn de Youtube richtlijnen? Hieronder lees je een aantal Youtube richtlijnen.

  • Spam en misleidende praktijken: Er is onder andere een beleid tegen spam, misleidende praktijken, nabootsing van identiteit en externe links.
  • Gevoelige content: Er is onder andere een beleid voor de veiligheid van kinderen, thumbnails, seksuele content en zelfverwoninding.
  • Gewelddadige of gevaarlijke content: Er is onder meer een beleid tegen aanzetten tot haat, cyberpesten, gewelddadige criminele organisaties, expliciete content of schadelijke content.
  • Gereguleerde goederen: Via Youtube mogen bepaalde goederen niet worden verkocht. Hierover lees je meer in het beleid tegen de verkoop van illegale of gereguleerde goederen of services.
  • Misleidende informatie: Er is onder meer een beleid tegen misleidende informatie over vaccins, misleidende informatie over verkiezingen en een algemeen beleid tegen misleidende informatie.

In het YouTube-beleid vind je informatie over video’s met leeftijdsbeperkingen, praktische tips en alle soorten beleid.


Voorbeelden van succesvolle Cash Cow Channels

Van succesvolle Cash Cow Channels kan je veel leren. Vergelijk jezelf niet met hen, maar bekijk wat succesvol is en probeer dit te gebruiken bij jouw eigen kanaal. Ga echter niet een kanaal kopiëren. Een succesvolle Youtube Cash Cow Channel heeft namelijk een eigen identiteit en onderscheidt zich van de concurrent.

Trend Max

blank

Dit kanaal heeft bijna 2 miljoen abonnees. Naast een Youtube kanaal heeft Trend Max ook een website, Facebookpagina, Instagram en Twitter account. Op dit kanaal vind je ongelofelijke video’s. De meeste filmpjes zijn in de vorm van een top en lijsten. Je vindt hier video’s over diverse uiteenlopende onderwerpen, van dieren tot games. Kenmerkend aan dit kanaal is dat veel filmpjes als titel ’top 10′, ’the biggest’ of ’the smallest’, ’the cutest’ en ’the most’ hebben. Je vindt hier video’s die tegelijkertijd educatief en vermakelijk zijn.

BE AMAZED

blank

Op dit kanaal met meer dan 10 miljoen abonnees vindt je een groot aanbod van video’s waar je versteld van zult staan. De naam van het Youtube-kanaal is niets voor niets ‘BE AMAZED’. Dit kanaal is ook actief op Facebook, Instagram en Tiktok. Je vindt er bijvoorbeeld filmpjes over enge dieren, onopgeloste myseries en de meest dure fouten uit de geschiedenis. De onderwerpen van de video’s zijn erg uiteenlopend, maar zijn altijd verbazingwekkend.

Watchmojo

blank

Dit Youtube account heeft ruim 24 miljoen abonnees. Op dit kanaal vind je een groot aanbod van top 10 video’s. De video’s hebben gemiddeld 70 miljoen weergaven per maand. De inkomsten van het kanaal worden per maand geschat tussen de €30.000 en €80.000.


 

Als je een succesvol Cash Cow Channel wilt opzetten is het slim om een cursus te volgen. Zo leer je de geheimen van de ervaren eigenaar van meerdere Cash Cow Channels, namelijk Jelline Brands.

Je kunt wel wat lezen op internet over het opzetten van een Cash Cow Channel, maar van een professional leer je het meeste. Cash Cow Channels zijn daarnaast nog redelijk nieuw in Nederland, waardoor de informatie op internet nog redelijk beperkt is. Bovendien leer je door een cursus over de meest voorkomende fouten, zodat je ze niet zelf maakt. Heb je momenteel geen groot budget? Dan kan je kiezen voor de cursus ‘Cash Cow Blue print’. De kleine investering zal je al snel eruit halen!


foto auteur Claire Orth
Dit artikel is geschreven door Claire Orth

Ik ben allround tekstschrijver en heb veel affiniteit met onderwijs, psychologie en leefstijl. Graag verdiep ik mij in diverse onderwerpen om jou te informeren middels mijn teksten.


© IC.nl 2022 | Onderdeel van Dik.nl | Dik B.V. | KvK 74390708 | Tesselschadestraat 155, 8023 BL Zwolle | Privacy statement