Verkopen op Bol.com: hoe leer je geld verdienen via Bol.com?

Verkopen op Bol.com: hoe leer je geld verdienen via Bol.com?

Foto Anne von Gleich
Anne von Gleich
Laatst bijgewerkt: 7 oktober 2022

Bol.com, de winkel van ons allemaal. En stiekem ook een beetje het verdienmodel van ons allemaal. Want via Bol.com kun je geld verdienen als verkoper. Een eigen webshop optuigen is dan niet nodig (al kan dat perfect gecombineerd worden)! Op deze pagina lees je over de mogelijkheden om geld te verdienen via Bol.com.

Kennis is macht en dat geldt zeker voor geld verdienen via Bol.com. Daarom proberen we in dit artikel alles op een rij te zetten wat je moet weten om verkoper of partner te worden. Omdat de online trends, wetten & regels en werking van Bol.com regelmatig verandert, kun je geen rechten aan dit artikel ontlenen.


Beste cursussen verkopen op Bol.com

1. Business Mine - Bol.com Kickstart Cursus

Als je je verdiept in verkopen via Bol.com, kom je de naam Andy de Wit snel tegen. Hij is een autoriteit op dit gebied. Sinds 2017 heeft hij een bloeiende Bol.com business, samen met andere bol.com verkopers heeft hij in twee jaar meer dan €10 miljoen euro omgezet. Als iemand kennis heeft van de tips & tricks om een goede Bol.com-verkoper te worden, dan is Andy het wel. In deze cursus leert hij je alles wat je moet weten, of je nu een startende of bestaande verkoper bent.

Wat leer je?

De Bol.com Kickstart cursus is naar eigen zeggen de beste en meest uitgebreide bol.com cursus van 2022. Je leert uitgebreid over de volgende onderwerpen: introductie verkopen bol.com, fundering om je bedrijf op te bouwen, product research met het CIRS™-Model, branding basics, inkopen doen, aanbod online zetten en optimaliseren, verkopen & verzenden, aftersales, merkregistratie en automatisering. Kennis die ontzettend veel geld waard is, maar dankzij het STAP-budget hoef je niets te betalen.

Bekijk de gratis proefles

Waarom deze cursus?

  • Tijdsduur: 2 - 3 maanden gemiddeld
  • Veel gratis extra's, zoals 2 een-op-een coachingssessies
  • Toegang tot het meest geavanceerde productonderzoek model: CIRS™ (t.w.v. €1.997)
Bekijk deze cursus

2. Possibol - Start je eigen succesvolle Bol Store

possibol.nl v.a. €1.197

Wil jij volledige begeleiding krijgen bij het creëren van jouw eigen bol.com store? Deze cursus gaat jou daarbij helpen. Na de cursus ben je in staat om een succesvolle verkoper te zijn, zodat je meer zal verdienen en daardoor meer vrijheid zal ervaren. De cursus wordt gegeven door Damiën, die op 21-jarige leeftijd €500.000 heeft omgezet via Bol.com, zonder diploma of voorkennis te hebben. Inmiddels heeft hij al meer dan 100.000 mensen geholpen om zelf een bloeiende business op te zetten. Word jij de volgende cursist?

Wat leer je?

Tijdens deze cursus krijg je toegang tot Damiëns eigen Blueprint die hij gebruikt om zijn business op te zetten en op te schalen. Je krijgt toegang tot een schat aan informatie, die op duidelijke en stapsgewijze manier wordt aangeboden. Enkele voorbeelden: inkoopchecklist, belastingtrucs, scripts voor leveranciers en forwarder en 100 sweet spot categorieën. Daarnaast heb je wekelijkse groepscoaching en meer dan 30 uur materiaal van vorige sessies. Verder heb je lifetime access tot Possibel en de Possibol community.

Bekijk de gratis proefles

Waarom deze cursus?

  • Tijdsduur: 10 weken
  • Bonus #1: De Golden Calculator 2.0 (t.w.v. €1000)
  • Bonus #2: Fulfillment Center Checklist (t.w.v. €400)
Bekijk deze cursus


Hoe werkt verkopen op Bol.com?

blank

Om verkoper te worden via Bol.com, moet je partner worden. Dan start je een online winkel waarmee je direct toegang krijgt tot 13 miljoen klanten in Nederland en België. Je hebt geen opstartkosten en betaalt pas commissiekosten als je product verkocht is. Vanuit Bol.com krijg je ondersteuning en service in je eigen taal, Nederlands of Belgisch bijvoorbeeld. Ben je benieuwd of het wat voor jou is? Doe dan de Quick Scan, waarin je in 11 vragen ontdekt welke kansen jij hebt bij Bol.com.

Wil je tot in detail weten hoe verkopen via Bol.com werkt? Download dan de gratis whitepaper van Bol.com.


Wat heb je nodig om te verkopen op Bol.com?

blank

Om te verkopen via Bol.com, heb je een verkoopaccount, merkregistratie, merkstrategie, inkoop- en verkoopplan en een FAQ nodig. Hieronder lees je in grote lijnen wat dat inhoudt. Verderop in het artikel lees je nog waar je op productniveau rekening mee moet houden.

Verkoopaccount

Als je hebt besloten om te verkopen via Bol.com, volg je vier stappen om deze droom realiteit te maken:

  1. Check of je aanbod geschikt is. Er zijn tientallen productcategorieën beschikbaar. Belangrijk is dat je aanbod gezond, veilig en ethisch doet en voldoet aan de wetgeving van het land waarin je verkoopt. Op de website van Bol.com vind je daar uitgebreide informatie over.
  2. Maak je verkoopaccount aan. Via het aanmeldformulier kun je een verkoopaccount aanmaken. Voordat je dat doet, krijg je nog een korte checklist te zien van de normen en waarden van Bol.com. Zo vindt de webshop het belangrijk dat jij, net als het bedrijf, voor een hoge klantentevredenheid gaat.
  3. Activeer je verkoopaccount. Binnen drie werkdagen ontvang je een brief van Bol.com met daarin een verificatiecode. Deze verificatie heb je nodig om je account officieel te bevestigen. Als dit is gelukt, staat niets meer in de weg en kun je beginnen met verkopen!
  4. Start met verkopen. Nu wordt het tijd om assortiment toe te voegen en jouw online winkel te openen. Voordat je dat doet, moet je natuurlijk wel producten kiezen, inkopen et cetera. In dit artikel (en de cursussen die je kunt volgen) lees je wat er allemaal bij komt kijken als je via Bol.com gaat verkopen.

Vereisten voor een verkoopaccount

  • Inschrijving bij de KvK (eenmalig €51,95)
  • Minimaal 18 jaar oud zijn om te verkopen via Bol.com
  • Btw-id en omzetbelastingnummer (krijg je van de KvK)

Meer informatie hierover vind je op de website van de KvK.

Merkregistratie

Voor sommige productgroepen eisen verkoopplatforms dat het merk officieel geregistreerd is in de Benelux. Als dat nog niet het geval is, dan kun je het regelen via deze website. Het is daarbij wel belangrijk dat het merk uniek is (en dus niet door iemand anders is geregistreerd). De kosten bedragen minimaal €244 per merk.

Een merkstrategie

In principe kun je een product online zetten en kijken hoe het loopt. Na verloop van tijd merk je vanzelf wel wat goed en wat minder goed werkt. Maar als je snel wil groeien, dan raden we je aan om vooraf een plan te bedenken. Beschouw jouw online verkoopaccount als een bedrijf: denk na over de naam, hoe je met klanten communiceert, je assortiment, je voorwaarden et cetera.

Plan voor inkopen & versturen

Daarnaast moet je besluiten hoe je jouw producten in gaat kopen en gaat verzenden. Je kunt zelf producten inkopen bij de groothandel om deze te verkopen, maar dat kost veel tijd en levert weinig marge op. Daarom kiezen sommige mensen voor dropshipping: waarbij het product uit het buitenland word verzonden. Je hebt dan minder invloed op de verpakking en levertijd, dus het is wel belangrijk om een goede partner te vinden. Een andere mogelijkheid is fulfilment: een service van de webshop, waar je per pakket een bedrag voor betaalt.

FAQ (Frequently Asked Questions)

Een klant vindt het prettig om de informatie gelijk online te vinden en snel een aankoop te kunnen doen. Als de productomschrijving of voorwaarden niet duidelijk zijn, krijg je om de haverklap mailtjes of telefoontjes van klanten met vragen. Zonde van jouw tijd en zonde van de klant. Hierbij een top 5 onderwerpen waar klanten informatie over willen hebben:

  • Betaling. Bijvoorbeeld: wat zijn de betalingsmogelijkheden, is achteraf betalen mogelijk, werkt iDEAL, Apple Pay? Et cetera.
  • Ruilen en retour. Bijvoorbeeld: is het mogelijk om producten te ruilen, hoe werkt retourneren, is retourneren gratis, hoeveel dagen retourtijd heb je?
  • Verwerken van bestellingen. Bijvoorbeeld: hoelang duurt het om de bestelling te verwerken, kan er nog geannuleerd worden?
  • Verzending. Bijvoorbeeld: met welke leverancier wordt het verzonden, hoelang doet de verzending erover?
  • Klantenaccounts. Bijvoorbeeld: hoe kan ik gegevens in m’n account aanpassen, zoals het factuuradres of leveringsadres?

Hoe leer je het beste om te verkopen op Bol.com?

blank

In principe kan iedereen verkoper worden via Bol.com, je hebt er geen specifieke opleiding voor nodig. Alleen je bent niet de enige die op dit idee komt. Je zult je dus moeten onderscheiden van andere verkopers om succesvol te worden. In dit geval is kennis een van de beste manieren om een goede verkoper te worden. Hieronder lees je op welke manieren je jouw bol.com-kennis kunt vergroten. Wat de beste manier is, verschilt per persoon. Als je het écht goed wil doen, dan combineer je alle leermethodes met elkaar om een pro te worden.

Cursus

Een cursus is een van de effectiefste manieren om over Bol.com te leren. Het grote voordeel van een cursus is dat alle informatie stap voor stap wordt uitgelegd. In plaats van dat je helemaal overweldigd wordt door alle informatie op het internet, krijg je in een cursus gelijk een overzicht van hoofd- en bijzaken. Verder is een cursus vaak interactief: je hebt bijvoorbeeld contact met je docent of met andere cursisten. Hierdoor kun je veel vragen stellen en van en met elkaar leren.

Aanvullend kan het helpen om een marketing & communicatiecursus te volgen of een cursus copywriting. Je moet namelijk zorgen dat je advertenties opvallen en aantrekkelijk zijn. Best uitdagend, helemaal als je hier geen ervaring mee hebt.

Leren in de praktijk

Heb je geen zin of tijd om een cursus te volgen? Dan kun je natuurlijk ook gewoon de stoute schoenen aan trekken en leren in de praktijk. Door het stappenplan van Bol.com te volgen, kun jij binnen een paar weken al online zijn met je eerste producten. Onze tip: prima om te experimenteren, maar schrijf wel op welke stappen je neemt op welk moment en met welk resultaat. In een logboek of in een Excel-sheet. Dan kun je later analyseren welke producten, productomschrijvingen of categorieën goed werken. Minder goed presterende producten, kun je dan uit je assortiment halen. Zo wordt je, gewoon door het te doen, een steeds winstgevendere verkoper.

Leren van anderen in een community

Online zijn er diverse community’s voor verkopers van Bol.com. Een van de community’s is bijvoorbeeld Possibel, een community voor cursisten van de gelijknamige cursus. Meer informatie over deze cursus vind je in dit artikel. Liever zonder cursus bij een community? Kijk dan op Facebook of LinkedIn, daar vind je besloten groepen om tips, tricks en vragen in te delen met elkaar.

Bol.com Parnerplatform

Op het Partnerplatform van Bol.com staat veel informatie over het verkopen via hun platform. Je vindt hier bijvoorbeeld het laatste nieuws in e-commerce, zodat je goed op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen. Ook vind je hier veel inspiratie, zoals: welk advertentietype maakt je onderneming nóg sterker, of hoe benut je de eindejaarspiek optimaal? Verder staan er praktische tips, bijvoorbeeld over hoe je jouw webshop aan Bol.com koppelt of hoe je groeit met white & grey sport. Kortom – een eindeloze bron van informatie en inspiratie.

Bol.com webinars

Regelmatig organiseert Bol.com een webinar voor geïnteresseerden. In deze online sessie ontdek je in 60 minuten of verkopen via Bol.com interessant voor je is. Je krijgt informatie over de voordelen en hoe het er in de praktijk aan toegaat. Ondernemers die al via Bol.com verkopen, geven je tips. Tot slot kun je vragen stellen aan de partner service experts, die bij het webinar aanwezig zullen zijn.

Podcast PlatformPioniers

Hoe groei je via verkoopplatforms zoals Bol.com? In de podcast PlatformPioniers wordt hier over gesproken. Tot nu toe zijn er 5 afleveringen van ongeveer 20 minuten. De podcasts zijn gratis te beluisteren via Spotify.

Ervaringsverhalen

Honderden, zo niet duizenden ondernemers zijn jou voorgegaan in het verkopen via platforms zoals Bol.com. Sommigen delen hun ervaringen online. Zo staan er een aantal ervaringsverhalen op het partnerplatform. Er zijn blogs te vinden, bijvoorbeeld deze blog of deze blog over de eerste ervaringen en valkuilen van het verkopen via Bol. Met een snelle zoekopdracht via Google vind je diverse ervaringsverhalen waar je van kan leren.

Boeken

YouTube

YouTube is een bron van informatie. Een bekend kanaal over verkopen via Bol.com, is van Jasper Leeuw. Hij heeft bijvoorbeeld de video’s ‘Hoe verkoop je via Bol in 2022’? en ‘Waarom 99% van de mensen faalt in het verkopen via Bol’. Een andere video die het kijken waard is, is de stap-voor-stap video guide ‘Hoe begin je met verkopen via Bol.com?’. Dit zijn slechts enkele voorbeelden – er zijn honderden video’s waar je van kunt leren!


Hoe weet je welke producten je moet verkopen?

blank

Succes wordt grotendeels bepaald door je assortiment. Je moet producten vinden die aan de volgende kenmerken voldoen:

  • Winstgevend
  • Populair in NL & België
  • Verkrijgbaar
  • Geschikt voor online verkoop
  • Legaal

Om te ontdekken welke producten dat zijn, moet je marktonderzoek en productonderzoek doen. Dat proces kun je iets makkelijker maken door tools te gebruiken.

Marktonderzoek en productonderzoek

Marktonderzoek en productonderzoek helpen jou om winstgevende producten te vinden. Maar hoe doe je dat? In deze YouTube-video zie je hoe dat in z’n werk gaat:

Met het kijken van een YouTube-video hierover word je nog geen pro. Je zult veel tijd moeten investeren in je eigen onderzoek. Het volgen van een cursus of het lezen van een boek is een handige manier om verregaande kennis over product- en marktonderzoek te vergaren.

Tools

Wil jij zo snel mogelijk weten welke producten winstgevend genoeg zijn? En geschikt voor de verkoop? Een tool kan dit voor jou uitzoeken. Bekende tools zijn Boloo, ViveX en Sellevate.

Boloo

Boloo is een product research tool om razendsnel winstgevende producten op Bol.com te ontdekken. Inbegrepen in deze tool, is:

  • Product tracker
  • Product database
  • Niche detector
  • Keywordverkenner
  • Winstcalculator
  • Chrome extensie

Soms is er een gratis masterclass waarmee je de mogelijkheden kunt verkennen. Via deze link zie je je op dit moment kunt inschrijven voor de masterclass.

FiveX

FiveX is een gold partner van Bol.com, die bol.com integreert met jouw online shop. De dienstverlening omvat onder andere een product research tool. Andere voordelen van Fivex, zijn:

  • Ontsluiting van de bol.com white & grey spot list
  • Tools voor optimalisatie van getoond aanbod
  • Integratie & IT security voldoet aan de bol.com gold partner eisen

Boltrackers

What’s in the name? Boltrackers is een speciale tool voor en door verkopers van bol.com. De tool helpt jou om succesvol te verkopen via Bol.com. En om, als de zaken goed lopen, op te schalen. Bij Boltrackers begrijpen ze hoe lastig het is om goede producten te vinden, daarom bieden ze je tooling om tot 30 keer meer winstgevende producten te vinden. Ook is het mogelijk om met een muisklik 6000 producten toe te voegen en een ALibaba-leverancier te vinden. Mogelijkheden genoeg dus, neem voor meer informatie een kijkje op de website.

Sellevate

Sellevate geeft je inzicht in alle ontwikkelingen binnen je online verkoopplatform. Van het marktonderzoek tot het dagelijks managen van je online verkopen. Op dit moment heeft Sellevate mer dan 24.000 leden en worden er meer dan 121.000 producten getrackt. Alles zie je handig terug in een dashboard. Je kunt de tool 14 dagen gebruiken en daarna kiezen uit drie pakketten, de goedkoopste (voor starters) is €9,95 per maand.


Waar let je op bij het inkopen van producten voor Bol.com?

blank

Eerder in het artikel schreven we al dat je niet elk product kan verkopen. Maar waar moet je dan op letten? Wetgeving, gezondheid en veiligheid, klantverwachting, leverancier/fabrikant, leveringskosten/importkosten, marge, kwaliteit, techniek en logistiek en hoe makkelijk je het product kan verzenden. Hieronder lees je per onderwerp wat informatie om rekening mee te houden. Disclaimer: je kunt geen rechten aan deze informatie ontlenen.

Wetgeving

Je aanbod moet voldoen aan de wetten en regels in Nederland en België. Denk hierbij aan:

  1. Het verschil tussen de wetgeving in Nederland en België
  2. Het hebben van benodigde licenties en registraties
  3. Het volgen van de richtlijnen voor importeren, opslaan en verzenden van artikelen
  4. Het voldoen aan de verplichtingen rondom de productinformatie (bijvoorbeeld:
    garanties, claims en waarschuwingslabels).

Assortimentsbeleid

De voorwaarden en verkooprechten voor alles wat je bij Bol.com aan wilt bieden, vind je in het assortimentsbeleid. Daarin vind je regels en richtlijnen per productcategorie. Zo zijn er speciale regels voor de volgende categorieën:

  • Elektronica en speelgoed
  • Persoonlijke verzorging en mode
  • Huis en tuin
  • Dagelijkse benodigdheden
  • Lezen en leren

Leveranciersvoorwaarden

Als je een leverancier voor Bol.com bent, heb je te maken met de wetgeving van bol.com. Die wetten worden niet door de webshop zelf gemaakt, maar komen onder andere voort uit de ‘New Deal voor consumenten‘, dat is een pakket van maatregelen vanuit de Europese Unie (EU). Op deze pagina zie je de richtlijnen die op 1 januari en 28 mei 2022 ingaan. Het is belangrijk om de wetgeving serieus te nemen, anders kan je van het platform van Bol.com verbannen worden. Erger nog: je zou juridisch vervolgd en/of gestraft kunnen worden.

Wetten voor zakelijke verkopen

Daarnaast heb je te maken met de Gebruikersvoorwaarden Zakelijke Verkopen via bol.com. Dit is een lijst met 22 wetsartikelen waar je van op de hoogte moet zijn voordat je gaat verkopen. Bekijk in de inhoudsopgave waar je per onderwerp naar het artikel kunt gaan.

Gezondheid, veiligheid en ethiek

Bol.com vindt het belangrijk dat je aanbod geen leed of schade veroorzaakt. Dat geldt zowel voor het productieproces van het product als voor het gebruik van het product. Dierenleed is uit den boze en de veiligheid en gezondheid van klanten zijn belangrijker dan winstgevendheid. In het assortimentsbeleid lees je hier nog veel meer informatie over.

Klantverwachting

Bol.com heeft bepaalde verwachtingen van zijn verkopers. Zo verwacht Bol.com dat je 90% van de vragen van klanten, binnen 8 kantooruren behandelt. Je moet dus wel beschikbaar zijn en het contact met je klanten pro-actief onderhouden. Daarnaast streeft Bol.com naar klantbeoordelingen van 8+. Je moet dus wel moeite doen om je klanten tevreden te houden. Voor jezelf is dat ook fijn: een tevreden klant keert terug en promoot jouw verkoopaccount wellicht bij vrienden en familie.

Hier vind je een overzicht van alle servicenormen die Bol.com hanteert.

Leverancier/fabrikant

Er van uitgaande dat je de producten niet zelf gaat maken, is het belangrijk om een goede leverancier of fabrikant te vinden. Jij maakt bepaalde afspraken met je klanten, dus het is belangrijk dat je op je leverancier of fabrikant kunt rekenen. Daarnaast moet het productieproces voldoen aan de wetgeving, moeten de producten van goede kwaliteit zijn en moet je ze voor een redelijke prijs kunnen inkopen. Dus hoe vind je de juiste partij? Shopify, de webshop software, heeft hier vijf tips voor geschreven in een blog. Dit is de samenvatting:

  1. Gebruik ‘Gouden gidsen’. Dat klinkt ouderwets, maar is nog altijd een betrouwbare manier om een zakenpartner te vinden. Je hoeft niet meer door dat dikke, gele boek te bladeren. De gouden gids is tegenwoordig online te raadplegen.
  2. Bekijk dropshipping partners wereldwijd. Als je gebruikmaakt van dropshipping, dan kunnen jouw leveranciers overal vandaan komen. Over het algemeen zijn partners in het buitenland goedkoper dan die in Nederland (en nee, je zit dan niet gelijk vast aan een Chinese leverancier).
  3. Zet Google slim in (met zoektrucjes) om de juiste partners te vinden. Bekijk de website van de leverancier, maar ook review websites over de leverancier en andere artikelen die over het bedrijf gepubliceerd zijn.
  4. Vraag mensen uit de branche. Via via is een betrouwbare manier om een goede leverancier te vinden. Als startende verkoper kan dat lastig zijn, dan heb je nog niet altijd het netwerk om dit aan te vragen. Het helpt om bij een webshop community te gaan en daar een oproepje te plaatsen.
  5. Vergeet niet door te vragen. De website van een leverancier en fabrikant lijkt soms te mooi om waar te zijn. En soms ís dat ook zo. Daarom is het belangrijk om goed door te vragen naar ‘de kleine lettertjes’. De manier waarop de leverancier of fabrikant met je communiceert, is bovendien een goede graadmeter.

Leveringskosten / importkosten

Je hebt geweldige producten gezien bij een internationale, online groothandel. Enthousiast bestel je honderd van jouw favoriete producten voor een mooie prijs. Mooi, denk je. Totdat je ziet dat het tientallen euro’s kost om het product naar Nederland of België te versturen. Deze kosten kun je niet doorrekenen aan klanten, want die zoeken dan een goedkoper alternatief. En als je het zelf betaalt, tja, dan houd je minder winst over…

En dan moet je nog rekening houden met de importkosten. Als het product internationaal verzonden wordt, moet het langs de douane. Afhankelijk van het land, kun je met importkosten te maken krijgen. Die kosten betaal je pas op het moment dat de producten de douane passeert, je betaalt de kosten niet vooraf aan de groothandel. Let hier dus goed op zodat je niet voor financiële verrassingen te staan komt.

Marge

De verkoop van je producten levert geld op, maar het kost ook geld. Een fictief rekenvoorbeeld.

Je koopt het product bijvoorbeeld voor €20 in, om het vervolgens voor €30 te verkopen via Bol.com. Je betaalt €2 commissie aan bol.com en nog €1 voor de advertentie voor het product. Dan heb je een marge van €7 Uiteindelijk verdien je aan de marges van de producten die je verkoopt. Als een marge te laag is, dan is het product niet interessant genoeg om te verkopen.

Meer informatie hierover lees je onder het kopje ‘Hoe bepaal je de juiste prijs voor je producten?’

Kwaliteit

Je moet goede producten aanbieden. Want als het product van slechte kwaliteit is, zal de klant het product terugsturen of later garantie bij je claimen. En natuurlijk is het schadelijk voor je merk en reviews als je producten snel kapot gaan of niet aan de verwachtingen voldoen. Daarom raden we aan om niet bij de eerste de beste inkoper producten te halen. Bekijk welke inkopers goede reviews hebben en vraag, als het mogelijk is, een sample van het product aan voordat je deze zelf gaat verkopen.

Techniek en logistiek

Je aanbod moet passen bij de techniek en logistiek van het platform. Als een product bijvoorbeeld niet bij iemand thuis kan worden afgeleverd omdat het te groot of te zwaar is, dan is bol.com geen geschikt verkoopplatform. Daarnaast moeten de producten retour genomen kunnen worden. Daarom is het verkopen van een taart, bijvoorbeeld, geen optie. Bol.com heeft een lijst met artikelen die wegens technische en logistieke redenen niet te verkopen zijn (lijst is een kopie vanuit deze bron):

  • Artikelen zonder officiële retailverpakking
  • Gepersonaliseerde artikelen of maatwerk
  • Artikelen waarbij de klant bij ontvangst pas weet wat de uitvoering is
  • Artikelen, zoals levensmiddelen, die minder dan 100 dagen houdbaar zijn
  • Levende dieren, zoals insecten
  • Promotieartikelen, zoals testers
  • Digitale artikelen, zoals licenties
  • Abonnementen en lidmaatschappen
  • Pre-release artikelen
  • Artikelen die niet thuishoren binnen de bestaande productcategorieën
  • Diensten en (installatie)services*
  • Vuurwerk, zoals ijsfonteinen, fakkels, kerstcrackers en sterretjes

Tip: pagina voor nieuwe partners

Een tip voor startende verkopers: ga naar de pagina ‘ik ben nieuw’ op het partnerplatform, dan zie je alles waar je mee te maken krijgt als verkoper in een handig overzicht. Ook is er een knop om hulp te vragen, mocht je dat nodig hebben.


Hoe maak je goede listings voor Bol.com (productinformatie)?

blank

Een goede listing (productinformatie) bestaat uit:

  • Een productomschrijving om de klant informatie te bieden
  • Filters om het product op te laten vallen tussen meer dan 10 miljoen artikelen
  • Categorie om te zorgen dat het product op de juiste plek in het assortiment staat
  • Afbeeldingen om te laten zien hoe het product eruit ziet
  • Titelopbouw zodat een koper snel kan scannen of het product voldoet
  • Unieke informatie (en dus geen kopie van een andere leverancier, dat is plagiaat)

In deze handleiding geeft Bol.com vijf tips om tot de beste listing te komen.


Hoe bepaal je de prijs van je producten?

De prijs van je producten bepaal je door alle kosten bij elkaar op te tellen. Dan heb je een kostprijs. Vervolgens doe je daar een marge bovenop, dat is ‘jouw’ geld. Kosten waar je in bijna alle gevallen mee te maken krijgt, zijn:

  • Inkoopprijs
  • Commissiekosten bol.com
  • Kosten voor verpakken
  • Verzendkosten
  • Advertentiekosten
  • Invoerheffingen

Om te bepalen wat jouw marge wordt, kun je de volgende dingen doen:

  • Kijk hoeveel concurrenten vragen
  • De schaarste van het product onderzoeken (schaars = duur)
  • Onderzoeken wat een klant het waard vindt
  • Een percentage op de kostprijs optellen (webshops tellen gemiddeld 1% tot 10%)

Via deze tool bereken je wat de perfecte marge is voor je webshop. Er zijn veel artikelen geschreven over marges, de hoogte hiervan verschilt per productcategorie, webshop, concurrentie, koopkracht et cetera.


Hoe kun je je verkopen laten groeien via Bol.com?

blank

Als je de basis op orde hebt en lekker aan het verkopen bent, wil je natuurlijk groeien. Je wilt meer producten verkopen en misschien zelfs hogere marges gaan vragen. Maar dat gaat niet vanzelf. Klanten bepalen uiteindelijk hoe succesvol je bent, dus moet je hen te vriend houden. Marketing helpt om nieuwe klanten te vinden. Hieronder vind je vast wat inspiratie over hoe je je verkopen kunt laten groeien:

Reviews

Klanten kopen het liefst bij een betrouwbare verkoper. En of iemand betrouwbaar is, dat baseren mensen vaak op het beoordelingscijfer en de reviews. Daarbij is het wel belangrijk dat de reviews eerlijk zijn. Je prikt zo door een nepreview heen en bovendien wordt de wetgeving rondom reviews steeds strenger.

Om aan goede reviews te komen, moet je bij elke klant je beste beentje voor zetten. Schep de juiste verwachtingen, zorg voor een goede service et cetera. En vergeet niet om de klant achteraf om een review te vragen.

Klantvragen en ondersteuning

Door goede service aan klanten te bieden, gaan ze je waarderen. Dat betekent dat je vragen van klanten serieus neemt en naar volledigheid beantwoordt. Het kan ook inhouden dat je eens iets extra’s doet voor een klant. Een leuke cadeauverpakking als iemand erom vraagt, of een kortingscode voor trouwe klanten.

Annulering/retouren voorkomen

Het is veel gedoe om een retour te verwerken. Meestal kost het jou als verkoper geld. Daarnaast is het niet bepaald goed voor je imago. Doe dus je best om retouren te voorkomen. Schep vooraf duidelijke verwachtingen, zorg voor kwalitatief goede producten, verzend ze op tijd en op een manier dat de producten niet breken, et cetera.

Snelle levertijden

“Ik heb nog steeds geen cadeautje voor Jan!”
“Zaterdag op vakantie, maar onze tent is kapot!”
“Overmorgen is het Sinterklaas en ik heb nog niks in huis…”

Online shoppen doen we vaak als we geen tijd meer hebben om naar de winkel te gaan. Of omdat we online de beste prijs kunnen vinden. In alle gevallen wil je het product snel in huis hebben. Als er twee verkopers zijn met hetzelfde product en dezelfde prijs, dan is levertijd vaak de doorslaggevende factor.

Sponsored products

Om je producten op te laten vallen, kun je ervoor kiezen om je producten te laten sponsoren. Daar betaal je voor, dus reken vooraf uit wat het kost en wat je er extra mee hoopt te verdienen. Dan weet je of de investering de moeite waard is.


Logistiek en verzenden via Bol.com

Bij Bol.com kun je jouw logistieke proces volledig uit handen geven, van de voorraadopslag tot de verzending en klantvragen. Dat scheelt veel tijd en gedoe. Deze service is helaas niet voor iedereen beschikbaar – je moet minimaal 3000 artikelen bieden die geschikt zijn voor deze service. Bovendien is er beperkt plaats.

Meer informatie en rekentool

Op deze pagina van het partnerplatform lees je wat de voordelen zijn en hoe je jouw bedrijf aanmeldt. Tip: onderaan vind je een handige rekentool om de logistieke kosten te berekenen. Dan weet je het prijsverschil tussen jouw eigen logistiek en logistiek en verzenden via Bol.com


Hoe ga je om met retouren?

Voor een klant is het altijd mogelijk om artikelen te retourneren. Je moet de retour altijd accepteren. Wel kun je bepaalde voorwaarden stellen, bijvoorbeeld dat het product nog niet gebruikt is.

Bol.com retourservice

Bol.com heeft een eigen retourservice. Dat is een geautomatiseerd retourproces, waardoor je per retour minder kosten betaalt. Dit zijn de belangrijkste kenmerken:

  • Klant retourneert gratis
  • Automatische track & trace
  • Voor verkoper vaste, lage kosten per retour
  • Retourkosten op een alles-in-1 factuur

Bekijk voor meer informatie de pagina retourservice van bol.com. Hier staat een overzicht van de kosten, een stappenplan over hoe je retouren aangeeft en een handig overzicht met veelgestelde vragen.


Andere verdienmodellen op Bol.com

De tweede manier om via Bol.com geld te verdienen, is via affiliate marketing. Dan verdien je geld door producten op bol.com te promoten. Als iemand via jouw link op de website van bol.com komt en aankopen doet, dan krijg jij daar een vergoeding voor. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet je deelnemen aan het partnerprogramma van bol.com. Je geeft dan jouw website en/of socialmedia-kanalen op, zodat Bol.com kan beoordelen of ze jou een geschikte partner vinden. Zo ja, dan kan jij vanaf nu honderden, duizenden of zelfs miljoenen producten gaan promoten en daarmee geld verdienen.

Affiliate marketing is een lucratief verdienmodel, maar het vergt wel enige tijd en kennis om succesvol te worden. Wil je je graag helemaal verdiepen in dit wereldje? Kijk dan eens bij onze cursussen affiliate / online marketing.


Conclusie

Verkopen via Bol.com is een laagdrempelige manier om online producten te verkopen en geld te verdienen. Om in aanmerking te komen, moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen en rekening houden met wet- en regelgeving. Daarnaast moet je goed weten welke producten je aanbiedt, hoe je deze verkoopt en welke prijs je ervoor vraagt. Het tevreden houden van klanten bepaalt uiteindelijk je succes. Verkopen via Bol.com gaat dus niet vanzelf, maar kan wel een zeer succesvolle business worden. Door een cursus te volgen, weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet en goede keuzes maakt. Als dat je allemaal te veel gedoe is, kun je er ook voor kiezen om partner bij Bol.com te worden. Dan verkoop je de producten via affiliate links.


foto auteur Anne von Gleich
Dit artikel is geschreven door Anne von Gleich

Anne is tekstschrijver en UX-specialist bij Tekstbureau Sans Plus. Ze schrijft over alles wat mensen bezighoudt: van persoonlijke ontwikkeling tot het maken van mooie reizen.


© IC.nl 2022 | Onderdeel van Dik.nl | Dik B.V. | KvK 74390708 | Tesselschadestraat 155, 8023 BL Zwolle | Privacy statement